web analytics

Webová analytika: bez ní to není ono

web analytics

Webová analytika: bez ní to není ono

Webová stránka představuje v dnešním digitálním světě první kontakt, který s vámi navazují vaši potenciální zákazníci. Je to místo, na kterém se seznamují s vaší firmou, její příběhem, hodnotami, produkty a službami. Je to místo, na kterém se chovají a jednají určitým způsobem, který byste měli znát.

Proč webová analytika?

Webová analytika představuje proces analýzy chování návštěvníků webové stránky. Používání různých analytických nástrojů nám umožňuje sledovat návštěvníkovu cestu skrz celou stránku, pozorovat jak se chová na každé jedné podstránce, kam kliká a kde tráví nejvíce času. Získáme informace o životě návštěvníků: z jaké země jsou, jaké je jejich demografické složení (věk a a pohlaví), jaké zařízení nejčastěji používají při návštěvě naší webové stránky, jaké jsou jejich zájmy a podobně.

Vycházeje ze získaných dat pak dokážeme přizpůsobit webovou stránku zákazníkům, kteří ji opakovaně navštěvují, sledovat objem nákupů jednotlivých zákazníků nebo konkrétních skupin zákazníků či předpovídat, které produkty zákazníci s největší pravděpodobnost nakoupí v budoucnosti.

 

webova analytika touch4it

Které metriky prostě musíte sledovat?

Z různých nástrojů dnes už víte sbírat množství dat a sledovat mnoho metrik. Provedení podrobné analýzy je tak poměrně časově náročné a vyžaduje plnou soustředěnost. Pokud však máte méně času, ale chcete mít přehled o tom, jak se návštěvníci chovají na vaší webové stránce a co je pro ně největším "zádrhelem", sledujte tyto primární metriky:

 

Celková návštěvnost webové stránky (overall traffic)

Když mluvíme o návštěvnosti stránky, mluvíme o počtu návštěv, které získá za určité časové období. Toto číslo je významné, protože vám řekne, zda vaše stránka dostává pozornost, kterou si zaslouží a kterou chcete.

Napríklad, ak na stránku chodí denne okolo 50 návštevníkov, je to nízke číslo ak vaša stránka existuje už nejaký ten rok. Je to však slušné číslo, ak ste ju zriadili pred týdnem nebo podobne. Inými slovami, je nielen dôležité sledovať samotnú návštevnosť, ale najmä aj to, ako sa vyvíja. V ideálnom prípade vaše čísla stúpajú so starnutím vašej webovej stránky.

Přečti si také: Jak pochopit cestu vašeho zákazníka (customer journey)?

 

Míra okamžitých odchodů (bounce rate)

Když někdo navštíví vaši stránku a opustí ji bez zobrazení jakékoli druhé stránky, mluvíme o tzv. okamžitém odchodu (jednostránková relace). Míra okamžitých odchodů je udávána jako počet jednostránkových relací vydělený všemi relacemi na vaší stránky.

Mezi nejčastější příčiny vysoké míry odjezdů patří:

━ Dlouhé časy načítání

━ Neohrabaná navigační schéma

━ Neatraktivní web design

Průměrná míra okamžitých odchodů na většině webových stránek je mezi 20 a 70%, samozřejmě nižší je lepší. Pokud je míra u vás nad 30%, bylo by dobré se zamyslet nad možnými příčinami a udělat případné opatření.

 

Zdroje návštěv

Noví návštěvníci přicházejí na vaši stránku ve většině případů přes odkazy namísto zadávání konkrétní URL adresy. Stránky, které odkazují na vaši stránku, jsou zdroji návštěvnosti a obvykle jde o:

━ Vyhledávače

━ Odkazy z jiných stránek

━ Návštěvy z e-mailových kampaní

━ Odkazy ze sociálních médií

 

webova analytika diagram zdroje navstev

Pomocí nástrojů pro webovou analýzu můžete snadno monitorovat své zdroje návštěvnosti a podle toho upravovat svou strategii. Pokud například z vyhledávacích nástrojů nevidíte velkou návštěvnost, víte, že musíte přehodnotit svou strategii klíčových slov.

 

Desktop verzus mobilní zařízení

Existuje mnoho zdrojů, které dnes prokazují, že mobilní zařízení jsou nejpoužívanější a převážná většina návštěvníků přichází právě přes ně, a proto každá webová stránka by tak měla být plně optimalizována i pro mobilní zařízení. V případě, že vaše analytika ukazuje, že větší procento návštěvníků přichází právě přes smartphony, pozvedněte to ještě na vyšší úroveň. "Hrajte" se s jednotlivými elementy a obsahem a přineste svým mobilním zákazníkům personalizovanou stránku přímo pro ně.

 

Noví verzus vracejí se návštěvníci

V tomto bodě velmi záleží na typu byznysu, který vedete, ale obecně platí, že vracející návštěvníci jsou ti nejlepší návštěvníci (obzvláště pro internetové obchody je to velmi důležité). Ideálně se doporučuje dosahovat míru návratnosti, tj počet opakujících se návštěvníků, na minimální úrovni 30%.

„Data jsou vzácné a vydrží déle než samotné systémy.“
- Tim Berners Lee, tvůrce World Wide Webu

 

Jak postupujeme při webové analýze?

Mezi našimi ukončenými projekty máme i takové, v rámci kterých jsme pracovali na redesignu staré webové stránky. Na úvodních setkáních si s klienty vždy přecházíme jejich představy a požadavky a zjišťujeme co je vede k zájmu o novou stránku, zda se chtějí zaměřit na modernizaci webového designu nebo na funkčnost stránky.

Následně se pouštíme do analyzování současné webové stránky, její návštěvníky a jejich chování, abychom dokázali navrhnout novou stránku přizpůsobenou na míru jejich potřebám a chování. Analyzuje se i konkurenční prostředí, abychom dokázali pochopit návštěvníka a to, jaké dojmy zažívá na stránkách konkurence a jaké informace jsou mu podkládány.

Důležitý je nejen pěkný design, ale i jednoduchá a přímočará navigace, která navede návštěvníka přesně tam, kam chce jít. Vaše webová stránka může být jakkoliv nádherná, moderní a plná zajímavých animací, dokud však návštěvníka nepřivede tam, kam chce on a kam chcete i vy, nebude to mít žádný úspěch. Pokud je ve vašem zájmu, aby si návštěvník nastudoval nabídku služeb a na jejím konci vyplnil kontaktní formulář, ale nebudete ho přímo směřovat po této cestě a návštěvník se nebude vědět k němu dostat, nádherný design nepřinese žádný výsledek.

 

Ukázka námi vyvinutého webového portálu pro společnost J&T REAL ESTATE:

eurovea riverside gif touch4it

Od analýzy ke designu

Po provedení nezbytné analýzy aktuální webové stránky následuje samotná fáze redesignu, kdy navrhujeme nový UX / UI design. Přihlížíme k tomu, abychom zachovali "image" firmy, tj aby návštěvník neměl pocit, že je na stránce jakési nové firmy, ale že přišel na stránku firmy, kterou už velmi dobře zná a která roste a posouvá se dopředu i po vizuální a digitální stránce.

Po návrhu nového designu následuje user testing, tj jeho otestování reálnými návštěvníky. Ti vědí nejlepší posoudit zkušenost, kterou s webovou stránkou zažívají. Velmi snadno se totiž může stát, že se navrhne perfektní design s jasnou navigací, ale když na stránku přijde reálný uživatel, pro něj to až tak jasné nebude a po pár sekundách odejde aniž dokázal přijít až k vykonání požadované akce.

Po otestování a režim dokončen celého webového designu přichází na řadu jeho implementace a nasazení na produkci.

Přečti si také: Co je to Customer Experience a proč se na ni soustředit při návrhu digitálních produktů?

arrow png

Přemýšlíte nad tím, že i vaše firemní webová stránka by vyžadovala redizajn? Neváhejte nás kontaktovat na hi@touch4it.com. První konzultace s našimi specialisty je vždy zdarma.