chatbot

Co je to chatbot a jak jej využít ve svém podnikání?

Ještě v prosinci 2016 zveřejnil portál Business Insider zprávu o tom, že až 80% firem již používá chatbota nebo ho chce implementovat nejpozději do roku 2020. Tato statistika ukazuje, že společnosti jsou otevřené novým inovativním technologiím a možnostem automatizovaných mnoha procesů. Vyplatí se implementovat chatbota i ve vašem podnikání? Pokud ano, jak?

 

Co je to chatbot? 

Úvodem je důležité si vysvětlit co ten chatbot vlastně je. Chatbot můžeme jednoduše charakterizovat jako počítačový program na vedení konverzace s lidmi pomocí sluchových nebo textových metod. Může to být program, který využívá umělou inteligenci a je navržen tak, aby dokázal přesvědčivě simulovat chování člověka. 

 

touch4it vyvoj chatbotov

 

Tato technologie je postavena na tzv. machine learning (strojovém učení). Je to typ umělé inteligence, který je inspirovaný lidským mozkem a sestává tak z různých vrstev pro analýzu a učení dat. Každá vrstva se skládá z vlastních umělých neuronů, které jsou navzájem propojeny a reagují na sebe. Každé propojení je ovlivňováno předchozími naučenými vzorci a tak dochází k neustálému zlepšování učícího procesu.
 

Chatbot ve Facebook Messengeri 

V dubnu 2016 představil Mark Zuckerberg velkou novinku pro FB Messenger - chatbota. Jeho největší přidaná hodnota spočívá v tom, že máte přístup k obrovskému publiku (více než 2,3 miliardy aktivních uživatelů) a dokážete tak oslovit a získat množství nových zákazníků. Na základě klíčových slov dokáže chatbot odhadnout, co zákazník chce, a podle toho s ním vést konverzaci a směřovat ho k požadovaným akcím.

 

Je to skvělý způsob jak mohou zákazníci komunikovat s firmou, získávat odpovědi na své otázky, dostávat se k nabídkám, které je zajímají a podobně. Přes FB chatbota si můžete jednoduše zakoupit lístky na konkrétní akci, prohlédnout si nabídku jídel konkrétní restaurace, koupit letenku a mnoho dalšího.

 

Na svém FB si tak můžete vytvořit vlastního chatbota, se kterým bude možné se spojit třemi způsoby:

 

  • Prostřednictvím vlastní URL adresy 
  • Přímo na FB stránce (po kliknutí na zprávu) 
  • Naskenovíním QR kódu  
     

V jakých oblastech lze využít chatbota? 


E-SHOPY 


Chatbot je pro internetové obchody přímo darem z nebes, protože dokáže usnadnit množství procesů, ušetřit čas a přivést zákazníka přesně tam, kam chcete. Nasadit ho můžete i na zákaznickou podporu, kde bude rychle odpovídat na dotazy či řešit případné stížnosti zákazníků. Samozřejmě, nebude znát odpověď na cokoliv a právě v takových případech může zasáhnout člověk a pokračovat v rozhovoru se zákazníkem.  

 

Příklad: existuje mnoho spotřebitelů, kteří přicházejí do e-shopu s tím, že si chtějí koupit boty, ale vůbec ještě přesně neví jaký typ. V tom okamžiku přichází na řadu chatbot, který jim může nabídnout více typů, vybrat ty nejvhodnější a přeměnit tak návštěvníka na zákazníka.

 

Také módní značka H&M využívá svého chatbota: 

 

touch4it chatbota
Zdroj: Chatbotsmagazine.com.  

 

FINANCE 


Je možné, že chatboti ovládnou i oblast bankovnictví? S jistotou to ještě nikdo nemůže prohlásit, ale postupně se k tomu asi schyluje. Chatboti dokáží sledovat vaše osobní finance, posílat vám upozornění o změnách na akciových trzích či pomáhat při hledání hypotéky. Banky začínají postupně vyvíjet a implementovat chatbotov, kteří vám umožní přihlásit se do svého účtu, sledovat své aktuální zůstatky a celkový stav a usměrňovat vás při zacházení s financemi.

 

Příklad: klienti banky HSBC se mohou spojit s virtuální asistentkou "Amy", která poskytuje okamžitou zákaznickou podporu a odpovídá všechny otázky. Byla spuštěna na začátku roku 2017 a už v prosinci měla za sebou více než 97 000 dotazů s 90% úspěšností a vedla více než 38 000 konverzací s klienty.

 

touch4it chatbot priklad hsbc
Zdroj: Hongkongbusiness.hk. 

 

INTERNET VĚCÍ (INTERNET OF THINGS - IoT) 


Chatboti a internet věcí jsou dvě oblasti, které spolu mohou perfektně spolupracovat. Představte si, že máte v domě inteligentní osvětlení a chcete ho aktivovat. S chatbotom stačí použít běžné, hovorové výrazy (slang, synonyma), které mu stačí ke spuštění akce, nemusíte si pamatovat žádnou přesnou strukturu příkazů či sekvence rozhraní.

 

Takto si chatbot "přeloží" váš příkaz: 

 

chatbot internet of things touch4it
Zdroj: Wit.ai. 

 

TIME MANAGEMENT 


V současném uspěchaném světě je někdy náročné si pořádně zařadit svůj pracovní čas a nezapomenout ani na jedno utkání. Co tak to všechno přenechat na chatbota? 

 

Výborným příkladem je Meekan - chatbot na plánování, který zná váš kalendář a dokáže si osvojit vaše zvyky a preference, na základě kterých vám co nejideálnější naplánuje všechna utkání během jednotlivých dnů. Tento chatbot je dostupný pro nástroje Slack, Microsoft Teams a Hipchat.

 

slach chatbot
Zdroj: Meekan.com. 

 

LIDSKÉ ZDROJE 


Také v oblasti personalistiky si chatboti mohou najít své místo. Příkladem je chatbot se jménem "Mya", jehož implementovala firma FirstJob. Mya komunikuje s tisíci zájemců najednou prostřednictvím SMS, FB, e-mailu, Skype nebo chatu, odpovídá na otázky uchazečů, poskytuje jim rady a pokyny, spravuje jejich hodnocení a poskytuje o užitečné informace manažerem.

 

touch4it chatbot
Zdroj: Techcrunch.com. 

 

Mají i slovenští klienti zájem o vytvoření chatbota? 

V Touch4IT máme měsíčně přibližně 10 poptávek po navržení a provádění chatbota, což je téměř o 100% více než loni. Chatbotov navrhujeme zejména na platformách Facebook Messenger nebo Viber, avšak když to má smysl, tak nabízíme i chatbotov nezávislých od chatovacích platforem. Poptávky se nám zvýšily taktéž i po tom, jak si nás Viber zvolil za preferované softwarové studium pro jejich chatbotov na slovenském trhu tři měsíce dozadu.

 

touch4it viber chatbot

 

Uvažovali jste nebo jste akorát začali uvažovat o chatbovi, který by se hodil i do vaší společnosti? Napište nám na hi@touch4it.com a můžeme si sjednat osobní schůzku, na kterém prodiskutujeme všechny možnosti a ukážeme vám, jak může chatbot pomoci.