t-shaped skills

Co znamená "T-Shaped Skills"?

Někteří lidé tvrdí, že nejlepší je se specializovat pouze na jednu určitou oblast. Jiní však zastávají názor, že specializace na jednu oblast je v pořádku, ale je třeba mít přehled a zkušenosti iv jiných oblastech. Tyto názory představují dva koncepty dovedností člověka.

 

Charakterizovat člověka a jeho zkušenosti či dovednosti lze různými způsoby. V současnosti se na tento účel stále častěji využívají 2 metody: koncept dovedností ve tvaru „I“ (I-Shaped Skills) a koncept dovedností ve tvaru „T“ (T-Shaped Skills).
 

„I-Shaped Skill“ koncepce znamená, že...

Člověk, u kterého platí koncept písmene "I" je takovým, kdo má "hluboké" (depth) zkušenosti v jedné oblasti. Tato osoba se označuje jako specialista ve svém oboru, ale nemá žádný přehled či dovednosti v jiných sférách. Standardně se tento koncept uplatňuje v korporacích, kde je specialista jen na nějakou část databáze a sám pak není schopen vytvořit celý systém.

i-shaped person

„T-Shaped Skill“ koncepce hovoří o tom, že...

Člověk, u kterého platí koncept písmene "T" je tím, kdo má "hluboké" (depth) zkušenosti v jedné oblasti, ale zároveň má široký přehled či určité základní dovednosti a znalosti iv jiných oborech.

 

Horizontální část ("Base Knowledge / Skills") znamená i schopnost spolupracovat s odborníky z jiných odvětví/oddělení a ochota využívat poznatky získané z takových spoluprací.

 

t-shaped skills zrucnosti

Koncept dovedností ve tvaru "T" popsal David Guest už v roce 1991, ale proslavil ho až Tim Brown - CEO designérské společnosti IDEO. Ten tuto koncepci využil při popisování těch typů lidí, které chtěl získat do svého týmu.
 

Proč u nás upřednostňujeme T-shaped skills?

V první řadě byste si měli uvědomit jeden základní fakt - když své dovednosti budete vědět aplikovat do tvaru "T", získáte výhodu specializace i generalizace. Lidé v branži vás již nebudou vnímat pouze jako specialistu na jednu oblast, který se nevyzná do jiných sfér. Nebudou vás vnímat pouze jako člověka, který má všeobecný přehled v mnoha oblastech, ale ani v jedné nevyniká dostatečně velkými zkušenostmi. Stanete se člověkem, který si vybuduje silnou pozici a dobré jméno.

My - v Touch4IT - lidí motivujeme k tomu, aby si prohlubovaly dovednosti ve své hlavní oblasti, ale aby také získávaly znalosti v jiných (příbuzných) sférách a dokázali tak komplexněji uvažovat nad problémem a jeho řešením.

 

Takže, tady jsou odpovědi na základní otázku „Proč?“:

 

  • Díky tomu, že máte široké poznatky iv jiných sférách, budete vidět hlouběji do systému a v budoucnu tak budete moci směřovat na vyšší pozice - technický PM, CTO, ...
  • Budete se moci promluvit se specialisty iz ostatních oblastí.
  • Vyhnete se tomu, aby vás ovládla rutina a stali se z vás roboti pracující pouze na jedné věci stále dokola.
  • Díky většímu množství znalostí budete vědět vidět nové myšlenky a celkově myslet kreativnější.
  • Jednoduše řečeno - dosáhnete lepší potenciál i pro kariérní růst ve firmě.
     

Reálné příklady ze života:

Představte si, že kdesi existuje chlapík se jménem "Arnold". Arnold je Node.js developer, který má "hluboké" zkušenosti s databází a s frontend. Kromě toho však umí pracovat is grafickým programem Adobe Photoshop a ovládá tak základy z designu.

 

Představte si, že kdesi existuje žena jménem "Andrea". Andrea je SEO specialistkou, která má zkušenosti primárně v oblasti SEO, nicméně, aby si "zachovala tvar T", udržuje si základní vědomosti iv oblastech jako je marketingová automatizace, mobilní marketing, konverze, content marketing, sociální média a webová analytika.

 

Toto jsou příklady lidí s dovednostmi ve tvaru "T".