obsah web

8 zásad jak vytvořit kvalitní obsah na web

obsah web

8 zásad jak vytvořit kvalitní obsah na web

V dnešní době již není těžké si vytvořit vlastní webovou stránku, ale to, co se stává náročnějším, je tvorba toho správného - srozumitelného, ​​poutavého, k akcií vyzývajícího - textu, který váš web "prodá". Jak tedy postupovat při psaní?

 

Abyste získali návštěvníka na svou stranu, musíte zajistit, aby si za přibližně 7-8 sekund zamiloval váš web na základě designu a obsahu. Proč?   

 

V roce 2015 přišli mnohé studie s prohlášením, že rozsah pozornosti u člověka (z ang. "Human attention span") - množství času, kdy se osoba soustředí na řešení určitého úkolu, aniž byla nějakým způsobem vyrušena a ztratila pozornost - se v srovnání s rokem 2000 snížilo z 12 sekund na slabých 8 sekund. Úsměvné je porovnání tohoto rozsahu s rozsahem zlaté rybky, u které je to 9 sekund. (Zdroj: Statistic Brain) 

 

rozsah pozornosti clovek ryba
                                                                                            Zdroj: Statistic Brain.

 

1. Pište stručně a srozumitelně

První - odvěké - pravidlo už všichni znají, ale i tak na něj někdy zapomínají. Každý chce návštěvníkům poskytnout co největší množství informací, aby si uvědomili, jaké jsou nabízené produkty / služby perfektní, ale i zde platí, že méně je více. Nikdo nechce číst dlouhé texty, které nemají konce kraje, ať jsou i jakkoli poutavé a zajímavé. Vsaďte proto na krátké a výstižné nadpisy, používejte podnadpisy, vyhýbejte se větám v délce 5 řádků, čleňte text odstavce, ... - jednoduše pracujte s bílým prostorem mezi texty, protože i ten vás může prodat. ;)

 

Část z webové stránky, kterou jsme vytvořili pro společnost JTRE:

 

jtre web touch4it
                                                                                                  Zdroj: JTRE.sk.

 

2. Zamyslete se nad tím, co chtějí vaši zákazníci, ne co chcete vy

Namísto otázky: "Co chci říct o svém podnikání?" Si položte otázku: "Co moji zákazníci potřebují slyšet?". Někteří marketéři jsou zvyklí prodávat produkt tím způsobem, že jmenují jeho vlastnosti a parametry. Toto jsou informace, které si zákazník dokáže přečíst i sám, pokud ho něco takového zajímá, a proto ho na takový marketing ani nenalakujete. On v té chvíli totiž potřebuje slyšet / přečíst si, PROČ si má daný produkt koupit - jak mu může pomoci, usnadnit život, ušetřit čas či peníze apod.

 

Vyzkoušejte se na svět podívat očima zákazníka a snadněji si uvědomíte, jaké důvody ho mohou přesvědčit.

 

3. Definujte styl komunikace a "nastavte si svou řeč"

Co tímto myslím? Je třeba si uvědomit, že pokud jste například právnická firma, nemůžete se klientům přimlouvat stejným stylem jak promlouvá e-shop nabízející dětské oblečení. I jako právník můžete zvolit uvolněnější styl, ale stále to musí zůstat v mezích profesionality a zodpovědnosti.

 

Je dobré si ještě v prvním kroku určit, jakou řečí budete komunikovat - ať budete návštěvníkovi tykat nebo vykat, zda budete zajíždět i do odbornější tématiky nebo pouze na obecné úrovni a pod.

 

4. Vyprávějte příběh... ale v krátkosti

Není tajemstvím, že lidé příběhy milují ... a proto pokud chcete, aby si vaši značku zapamatovali, promluvte jim její příběh. "Vetřete" se do jejich mysli a staňte se nezapomenutelnými.

 

Výborným příkladem je společnost Apple. Ta každý svůj produkt prodává právě prostřednictvím příběhu a emocí, které z něj vycházejí.

 

Ukazuje to i romantické video ke produktu AirPods...
 

 

...nebo názvy zařízení, u nichž je vždy i 1 větu odhalující jeho největší tajemství:

appl produkty pribeh
                                                                                                       Zdroj: Apple. 

 

5. Kontrola obsahu zaprvé, zadruhé a i po třetí

Mnohdy se stane, že si prohlížím webovou stránku a v textech najdu překlepy a jiné drobné chybičky. Něco takového by se už nemělo stávat. Zkontrolujte si po sobě napsaný text i vícekrát a ideálně ho dejte zkontrolovat i někomu jinému, kdo vidí daný obsah poprvé - může spatřit překlep, který vy nevidíte.

 

6. Nezapomeňte na výrazné "Call-To-Action" (CTA)

Chcete, aby návštěvník na vaší webové stránce nakoupil? Zaregistroval se? Stáhl si něco? Kontaktoval vás? Pokud máte jasný cíl, dejte mu to i jasně najevo a naveďte ho k tomu. CTA button by měl:

 

  • vypadat "klikatelné", aby návštěvníci bez přemýšlení věděli, že jde o tlačítko
  • být v rozsahu ideálně do 15 znaků
  • být umístěn na tom nejlépe viditelný místě, kudy se návštěvníci pohybují

 

Část z webové stránky, kterou jsme vytvořili pro Skillandia:

 

skillandia web touch4it
                                                                                                  Zdroj: Skillandia.sk.

 

7. Ukažte své lidi

Důležitá myšlenka, kterou si třeba zapamatovat, zní:

"Lidé nakupují od lidí a proto buďte autentičtí, čestní a důvěryhodní."

Svým návštěvníkům byste měli ukázat, že webová stránka patří značce, kterou mají rádi a že za ní stojí reální lidé.

 

firma tim oslava

 

8. Pochopte, kdy lidé říkají "ano"

Známé značky používají různé - vědecky podložené - triky při psaní, aby se dokázali dostat do mysli zákazníků a nasměrovat je k požadované akcií. Taková metoda se označuje jako "podvědomé rámcování" (z ang. Subconscious framing) a jejím cílem je pochopit, jak smýšlejí lidé. Existuje totiž množství věcí (pozn. "pravd") o zákaznících, které je dobré znát - zde je několik příkladů:

 

  • Pokud je pro nás těžké se v něčem rozhodnout, máme tendenci "kopírovat" to, co si myslí/říkají/píší jiní lidé.
  • Velký důraz klademe na ty produkty nebo služby, které umíme použít k tomu, abychom pomohli samým sobě.
  • Cena produktu / služby velmi ovlivňuje naše vnímání jeho/její hodnoty.
  • Zákazníci mají rádi firmy, které vykonávají společensky odpovědné aktivity, angažují se vůči komunitě, myslí na životní prostředí a pod.