Marketing

Jul 25. 2018

5 užitečných triků jak vytvořit špičkový newsletter

newsletter

Newslettery jsou v dnešní době skvělým nástrojem k přilákání nových zákazníků, přeměnu návštěvníků na platící zákazníky, udržení si své stálé klienty, zvýšení jejich loajality apod. Takže, jak je navrhnout tak, aby splnily svůj účel?

„59% marketérů z oblasti B2B tvrdí, že newsletter je nejefektivnější nástroj z hlediska generování příjmů.“ (WordStream)

 

1. Buďte kreativní při vymýšlení předmětu e-mailu

Když vám přijde nový e-mail, co vás zaujme jako první? Na základě čeho ho otevřít? Ve většině případů jsou to dvě věci: kdo je odesílatel a co se píše v předmětu e-mailu.

 

V případě odesílatele se doporučuje – pokud jste firma – odesílat newslettery jménem reálné osoby a ne přes informační e-mailovou adresu jako "info@....". Pokud posíláte email se záměrem získat zpětnou odezvu od zákazníků, kteří nakoupili ve vašem internetovém obchodě, napište jim jménem člověka, který odpovídá za zákaznickou podporu a vyvolejte v nich dojem, že právě jejich názor je to, na čem vám nejvíce záleží. 

 

newsletter design
                                                                               Zdroj: ReallyGoodEmails | DesignModo

 

Společnost HubSpot ve svém blogovém článku "34 předmětů obchodních e-mailů, které přimějí příjemců je otevřít, přečíst a odpovědět na ně" také uvádí několik skvělých příkladů toho, jak pojmenovat newsletter tak, aby ho lidé otevíraly.

 

Zde je několik zásad, které z nich vyplývají:

 

1. Položte jim otázku, na kterou chtějí znát odpověď a to jejich "přinutí" otevřít daný e-mail.

2. Pokud v databázi sbíráte nejen e-mailové adresy, ale i jména příjemců, použijte jejich jméno přímo v předmětu e-mailu.

3. Vyžádejte si zpětnou odezvu - a to tak, že se jejich například v předmětu zeptáte: "Našli jste to, co jste hledali?". Nejlépe to funguje při návštěvnících webové stránky.

4. Čísla prodávají - pokud posíláte příjemci nabídku na slevu ve vašem obchodě, nezapomeňte to zmínit iv předmětu: "50% sleva na....".

5. Vyvolejte ve svých příjemců dojem naléhavosti..., například že mají poslední šanci využít vaši nabídku. Slovní spojení jako "poslední šance" či "už jen dnes" jsou pro některé lidi velmi motivační.

6. "X tipů pro...." Vidět, že někdo vám nabízí zdarma nějaké tipy či triky do života je už jen ze zvědavosti zajímavé, no ne?

 

„Uvítací newslettery - tzv. Welcome emails - jsou opravdu velmi efektivní: v průměru jsou z hlediska generování příjmů až o 320% efektivnější než jiné propagační e-maily.“ (WordStream)

 

2. Vyberte si pouze 1 silné CTA

Při vytváření newsletteru je důležité si vybrat pouze 1 hlavní cíl, který jím chcete dosáhnout. Chcete, aby příjemce navštívil váš web? Aby využil promo kupón a nakoupil? Aby vyplnil formulář ohledně jeho spokojenosti s nákupem?

 

newsletter design
                                                                                         Zdroj: KyleMillerCreative.com

 

Je v pořádku mít v newsletteru několik tlačítek odkazujících na různá místa, ale výrazné (či spíše nejviditelnější) tlačítko by mělo být pouze jedno - a mělo by vést příjemce pouze k tomu 1 cíli, který chcete dosáhnout.

 

newsletter design planet
                                                                                        Zdroj: ReallyGoodEmails.com

 

3. Vsaďte na jednoduchý design

Mnohdy se stává, že firmy chtějí v newsletterů říci toho velmi mnoho a výsledkem je tak zdlouhavý e-mail, který by mohl příjemce číst i půl dne. Něco takového určitě nechcete. Do newsletteru je nejlepší dát pouze opravdu ty nejpodstatnější informace a navrhnout ho v přehledem a vizuálně příjemném designu, ve kterém se každý ihned zorientuje.

 

newsletter masterclass design
                                                                                Zdroj: ReallyGoodEmails | Masterclass

 

4. Navrhněte přehledný footer

Co by měl bezpodmínečně obsahovat každý footer v newsletteru?

 

  • Odkazy na vaše sociální sítě
  • Odkaz na možnost odhlášení z odběru newslettrů (Unsubscribe)
  • Odkaz na Privacy Policy
  • Kontaktní údaje (adresa, tel. kontakt,...)

 

Footer je poslední část newsletteru, která by měla příjemci shrnout informace o vás - kde vás najde a jak se s vámi může zkontaktovat. Zároveň mu dává možnost nastudovat si další informace ohledně ochrany osobních údajů, kterou zajišťujete, nebo se přes jedno tlačítko může odhlásit z odběru vašich newsletterů.

 

newsletter footer
                                                                                Zdroj: ReallyGoodEmails | Snap Kitchen

 

Nebuďte smutní, když se někdo odhlásí z odběru. Zkuste zjistit, jaké důvody k tomu měl (v MailChimp si například člověk vybírá z možností, proč už dále nechce přijímat vaše newslettery) a možná se z nich poučit. Tak či onak však platí, že vždy se někdo odhlásí a na druhý den se zase nový přihlásí, je to jakoby takový "koloběh života".

 

5. Nezapomínejte, že A/B testovíní je klíčové

Nikdy dopředu nevíte, co bude fungovat na vašich příjemců, dokud to na nich neotestujete. Tak jak různé kultury dávají přednost jiným věcem, tak i různé skupiny e-mailových příjemců upřednostňují něco jiného - respektive vnímají na něco jiného.

 

a/b testovanie
                                                                                     Zdroj: Thesocialmediafamily.com.

 

Co se nejčastěji vyplatí testovat?

 

  • Předmět e-mailu
  • Čas odesílání (hlavně při zcela prvních odesílání)
  • CTA (umístnění, barva, text)
  • Rozmístění jednotlivých prvků v newslettru (design)
  • Odesílatel (Reagují lépe na reálnou osobu nebo na firemní e-mail?)

 

Dobrá rada na závěr:

Nezapomínajte na vyhodnocování!

Darmo budete týdně rozesílat i 10 newsletterů, pokud je nebudete vyhodnocovat a zjišťovat, co na vašich příjemců fungovalo nebo nefungovalo, nebudete vědět vytvořit tip-top newsletter, který dosáhne svých cílů.

 

"Obětujte" proto vždy dostatek času i na tvorbu stručného reportu, ve kterém shrnete výsledky newsletteru a vyvodil obsahující vylepšení do budoucna.

Michaela

Michaela

Marketing manager

Štítky: